My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Thursday, August 4, 2011

hati yang Qanaah




dalam masyarakat kita...
budi bahasa mencerminkan budaya ...bangsa...

LT mahu share....
tentang hati yang qanaah...


Imam Asy-Syafi’ie pernah suatu ketika berkata: “Jika engkau memiliki hati yang selalu qanaah… maka sesungguhnya engkau sama seperti raja dunia.”

Qanaah itu menerima sesuatu dengan cukup.


Sabda Rasulullah SAW: “Jadilah kamu seorang yang warak, nanti kamu akan menjadi sebaik-baik hamba Allah, jadilah kamu seorang qanaah, nanti kamu akan menjadi orang yang paling bersyukur kepada Allah, sedikitkanlah ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.” – Hadis Riwayat Baihaqi.

Dalam qanaah, terkandung 5 perkara:

1. Menerima dengan redha apa yang ada.

2. Memohon kepada Allah SWT dikurniakan rezeki dan berusaha.

3. Menerima dengan sabar akan ketentuan Allah SWT.

4. Bertawakkal kepada Allah SWT.

5. Tidak tertarik oleh tipu daya dunia.

KEKAYAAN YANG SEBENAR

Itulah qanaah, dan itulah kekayaan yang sebenar.

Sabda Rasulullah SAW: “Tidaklah kekayaan itu dengan banyak harta, tetapi sesungguhnya kekayaan itu ialah kekayaan jiwa.” – Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Ertinya: Diri yang merasa cukup dan kenyang dengan apa yang ada. Tidak merasa haloba dan cemburu, dan bukan yang meminta-minta dan bukan yang sentiasa mahukan tambahan. Kerana kalau masih meminta tambah, tandanya masih miskin.

Orang yang qanaah benar-benar telah mengumpulkan amalan-amalan hati yang sangat tinggi nilainya. Ia sentiasa berhusnudzon kepada Allah SWT, bahawasanya apa yang telah Allah SWT tetapkan baginya itulah yang terbaik baginya. Ia bertawakkal kepada Allah dengan menyerahkan segala urusannya kepada Allah SWT. Sedikitnya harta di tangannya tetap menjadikannya bertawakkal kepada Allah SWT, kerana ia lebih percaya akan janji Allah daripada kemolekan dunia yang terbentang di hadapan matanya.

Rasulullah SAW juga bersabda: “Qanaah itu adalah harta yang tak akan hilang dan simpanan yang tidak akan lenyap.” – Hadis riwayat Thabrani dari Jabir.

Ertinya: Orang yang memiliki sifat qanaah mengetahui batasan hartanya sekadar apa yang ada dalam tangannya dan tidak menjalar di fikirannya akan harta orang lain.

Orang yang qanaah tidak terpedaya dengan harta dunia yang berkilauan, dan ia tidak hasad kepada orang-orang yang telah diberikan oleh Allah SWT harta yang berlimpah. Ia qanaah, ia menerima semua keputusan dan ketetapan daripada Allah SWT. Bagaimana orang yang sifatnya seperti ini tidak akan bahagia?

Sabda Rasulullah SAW: “Wahai Abu Dzar, apakah engkau memandang banyaknya harta merupakan kekayaan?” Abu Dzar berkata: “Ya Rasulullah.” Rasulullah SAW bersabda: “Apakah engkau memandang bahawa sedikitnya harta merupakan kemiskinan?” Abu Dzar berkata: “Benar Rasulullah.” Rasulullah SAW pun bersabda: “Sesungguhnya kekayaan (yang hakiki) adalah kayanya hati, dan kemisikinan (yang hakiki) adalah miskinnya hati.” – Hadis riwayat Ibnu Hibbaan dan dishahihkan oleh Syaikh Albani dalam shahih At-Targiib wa At-Tarhiib no 827.



notakakikudibibirmu


berkongsi apa yang dibaca....@net

untuk manfaat bersama ..

bukan penulis asal...

share lah ...;)

0 kritikan membina dan membinasakan:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...