My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Friday, February 18, 2011

Jujur vs dusta






Jujur bagi LT adalah sifat peribadi seseorang...kadang dieksperesikan dengan kata-kata ataw sikap yang mencerminkan diri individu tuh sendiri...satu kuasa yang amat positif ...ia lebih mudah..Bagi LT jujurlah walau pun ia hanya sesaat... Setelah itu,segalanya akan lebih mudah .... kita akan dapat lebih pemahaman, pengertian, penghargaan, penghormatan, kasih sayang dan cinta. LT dah dapat jawapan LT
terima kasih sebab jujur..dalam berbicara....




mari kita membaca info ni LT mau kongsi...



sumber dari : klik --> halaqah



Jujur merupakan sifat yang terpuji. Allah menyanjung orang-orang yang mempunyai sifat jujur dan menjanjikan balasan yang berlimpah untuk mereka.
Termasuk dalam jujur adalah jujur kepada Allah,
jujur dengan sesama insan dan jujur kepada diri sendiri.

Sebagaimana yang terdapat dalam hadis yang sahih bahwa Nabi bersabda,
“Senantiasalah kalian jujur, kerana sesungguhnya kejujuran itu membawa kepada kebajikan, dan kebajikan membawa kepada syurga. Seseorang yang senantiasa jujur dan berusaha untuk selalu jujur, akhirnya ditulis di sisi Allah sebagai seorang yang selalu jujur. Dan jauhilah kedustaan karena kedustaan itu membawa kepada kemaksiatan, dan kemaksiatan membawa ke neraka. Seseorang yang senantiasa berdusta dan selalu berdusta, hingga akhirnya ditulis di sisi Allah sebagai seorang pendusta.” (HR al-Bukhari dan Muslim)


Nabi bersabda, “Tinggalkan apa yang meragukanmu kepada yang tidak meragukanmu, sesungguhnya kejujuran, (mendatangkan) ketenangan dan kebohongan, (mendatangkan) keraguan.

JENIS-JENIS KEJUJURAN

1. Jujur dalam niat dan kehendak. Ini kembali kepada keikhlasan. Kalau suatu amal tercampuri dengan kepentingan dunia, maka akan merosakkan kejujuran niat, dan pelakunya boleh dikatakan sebagai pendusta, sebagaimana kisah tiga orang yang dihadapkan kepada Allah, yaitu seorang mujahid, seorang qari’, dan seorang dermawan. Allah menilai ketiganya telah berdusta, bukan pada perbuatan mereka tetapi pada niat dan maksud mereka.

2. Jujur dalam ucapan. Wajib bagi seorang hamba menjaga lisannya, tidak berkata kecuali dengan benar dan jujur. Benar/jujur dalam ucapan merupakan jenis kejujuran yang paling tampak dan terang di antara macam-macam kejujuran.

3. Jujur dalam tekad dan memenuhi janji. Contohnya seperti ucapan seseorang, “Jikalau Allah memberikan kepadaku harta, aku akan membelanjakan semuanya di jalan Allah.” Maka yang seperti ini adalah tekad. Terkadang benar, tetapi adakalanya juga ragu-ragu atau dusta. Hal ini sebagaimana firman Allah:

“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak merubah (janjinya).” (QS. al-Ahzab: 23)

Dalam ayat yang lain, Allah berfirman,


“Dan di antara mereka ada orang yang telah berikrar kepada Allah, ‘Sesungguhnya jika Allah memberikan sebagian karunia-Nya kepada kami, pastilah kami akan bersedekah dan pastilah kami termasuk orang-orang yang saleh.’ Maka, setelah Allah memberikan kepada mereka sebagian dari karunia-Nya, mereka kikir dengan karunia itu, dan berpaling, dan mereka memanglah orang-orang yang selalu membelakangi (kebenaran).” (QS. at-Taubah: 75-76)

4. Jujur dalam perbuatan, iaitu seimbang antara lahiriah dan batin, hingga tidaklah berbeza antara amal lahir dengan amal batin, sebagaimana dikatakan oleh Mutharrif, “Jika sama antara batin seorang hamba dengan lahiriahnya, maka Allah akan berfirman, ‘Inilah hambaku yang benar/jujur.’”

5. Jujur dalam kedudukan agama. Ini adalah kedudukan yang paling tinggi, sebagaimana jujur dalam rasa takut dan pengharapan, dalam rasa cinta dan tawakkal. Perkara-perkara ini mempunyai landasan yang kuat, dan akan nampak kalau difahami hakikat dan tujuannya. Kalau seseorang menjadi sempurna dengan kejujurannya maka akan dikatakan orang ini adalah benar dan jujur, sebagaimana firman Allah,
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar.” (QS. al-Hujurat: 15)

Salah satu tanda kejujuran adalah menyembunyikan ketaatan dan kesusahan, dan tidak senang orang lain mengetahuinya.


Lawan dari jujur adalah dusta. Dan dusta termasuk dosa besar, sebagaimana firman Allah,

“Kita minta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta.”
(QS. Ali Imran: 61)

Dusta merupakan tanda dari kemunafikan sebagaimana yang disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda,


“Tanda-tanda orang munafik ada tiga perkara, yaitu apabila berbicara dia dusta, apabila berjanji dia mungkiri dan apabila diberi amanah dia mengkhianati.”
(HR. Bukhari, Kitab-Iman: 32)

Kedustaan akan membawa kepada kemaksiatan, dan kemaksiatan akan menjerumuskan ke dalam neraka. Bahaya kedustaan sangatlah besar, dan siksa yang diakibatkannya amatlah dahsyat, maka wajib bagi kita untuk selalu jujur dalam ucapan, perbuatan, dan muamalah kita. Dengan demikian jika kita senantiasa menjauhi kedustaan, nescaya kita akan mendapatkan pahala sebagai orang-orang yang jujur dan selamat dari siksa para pendusta. Waallahu A’lam.





buat muhasabah diri sendiri...







Sabda nabi Muhammad SAW,


Sampaikan daripadaku walau sepotong ayat .”

Allah SWT berfirman dalam

[ surah al-Maidah ayat 2]

Bertolong-tolonglah kamu berbuat kebaikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan membuat dosa dan aniaya.” ."





notakakikudibibirmu

..

tidak ada salahnya mengakui dan niatkan untuk jujur..

salam jumaat ...

3 kritikan membina dan membinasakan:

aLieF si Muncung ManiS said...

assalamualaikum awak..tadi alief baca blog bangku kosong..nampak blog awk direview..so,alief singgah sini..blog yg penuh dgn nasihat dan tauladan..dan betul tu..kota kena lah jujur dlm apa jua bnda..kalau awk sudi,awk dtg la blog alief..kalau awk rasa blog alief boleh buat awk senyum,awk follow la..tapi,kalau awk rasa blog alief tak menarik,awk jgn follow taw..awk folow kalau awk rasa blog alief best je..terima kasih awak..alief hargai sgt2.selamat berkawan..
ENTRY BARU ALIEF..rugi kalau tak baca.baca taw..dtg blog alief sekarang juga... -->"salah ke alief nak buat kawan2 alief happy lepas baca blog alief??tak salah kan??.""

♪..aq[daN]pUteraku..♪ said...

sisssssss....da on ya belog ne?? hurm,kejujuran e2 yg perlu sebenarnya dlm hbgn ... ;(

myLady said...

heheh...blog nih blog bawu sis syg...
blog lame terpaksa...sepi lu:)
alif tengs !ok dh singgah


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...